samochód taksówka motoryzacja
Category

Taxi-Driver – jak zostać taksówkarzem? Testy samochodowe

Praca taksówkarza w naszym kraju dalej się kojarzy z cwaniactwem i krętactwem. Po części jest w tym źdźbło prawdy aczkolwiek nie jest to praca dla każdego. Trzeba być odpornym psychicznie, kochać jazdę samochodem i zapomnieć co to jest weekend jeżeli naprawdę chce się zarabiać… choć nie zawsze to wychodziło. Praca dostarczała zarówno mnóstwo nerwów, ale i zdarzały się sytuacje które na długo pozostaną w mojej pamięci…

Co zatem trzeba zrobić aby zostać taxi driverem…

  • Najważniejszy jest Kurs o ładnie brzmiącej nazwie “Ruch drogowy taksówką” cały kurs jak dobrze pamiętam to tydzień wykładów na których przypominają kodeks drogowy, przepisy dotyczące ruchu taksówek, i inne dziwne rzeczy których pojąć w tydzień się nie da… egzamin okazał się formalnością. Koszt  – 500,00 zł;
  • Badania psychotechniczne kierowców – cały dzień zabaw z układankami, zabawami na refleks i poznawaniu dziwnych urządzeń. Jakie to dziwne że w XXI wieku nadal robi się takie badania na urządzeniach które pamiętają towarzysza Gierka :) Po 5 godzinach maglowania mózgu otrzymałem zaświadczenie że mogę zostać kierowcą zawodowym kat. “B”. Koszt – 160,00 zł;
  • Kolejnym ważnym elementem jest zaświadczenie o niekaralności, w sądzie w Katowicach ewentualnie w Gliwicach, kiedyś czekało się siedem długich dni, dziś przeważnie od ręki wydają taki papier, tylko ładnie pisać bo wnioski się samemu wypisuje, więc jak nabazgracie tak będziecie mieli w papierach. Koszt – 50,00 zł;
  • Badania wstępne do pracy, i tu się zaczyna cyrk bo trzeba poświęcić kolejny dzień jak dobrze trafimy i mamy farta, ewentualnie kilka dni. Gdyż szykuje się nam prawdziwy maraton z przeszkodami po lekarzach. Miałem okazję robić takie badania w 2 różnych przychodniach, w jednej trwało to dwa długie dni spędzone na oczekiwaniu w kolejkach gdyż medycyna pracy była pomieszana z chorymi ludźmi i wszędzie masa czasu stracona(1), natomiast w drugiej badania trwały niecałe 3 godziny, dystans ten sam ale koszty odczuwalne znacznie bardziej(2).  Koszt (1) – 120,00 zł. (2) – 195,00 zł;
  • No i decydujące starcie na egzaminie z topografii miasta (znajomość ulic, i popularnych obiektów użyteczności publicznej(*)) W zależności od miasta różnie te egzaminy wyglądają, na części pisemnej miałem 10 adresów i rozpiska najkrótszej możliwej drogi bez użycia mapy, pamiętając o ulicach jednokierunkowych (co w niektórych miastach jest drogą przez mękę), część pisemna jest zaliczona w momencie gdy odpowiemy na 8 z 10 pytań bezbłędnie. Część ustna to 3 pytania z przepisów z Kursu drogowego taksówką. I mamy papier który sprawia że już jesteśmy taxi-driverem. Koszt – 250,00 zł

(*) – Obiektami użyteczności publicznej są wszystkie obiekty, w których z założenia ich funkcji przebywać będą mniejsze lub większe grupy ludzi, zarówno pracownicy etatowi jak i osoby nie będące takimi pracownikami. Do obiektów użyteczności publicznej należą w szczególności: m.in: centra handlowe, kina, teatry, kościoły, dworce, stadiony, puby, dyskoteki…

Jeżeli podejmiemy decyzję pracy na umowie w korporacji ( i tutaj różne warunki finansowe są preferowane ale o tym pisać nie będę) gdzie korporacja udostępnia nam miejsce pracy na swoim samochodzie to już jesteśmy taksówakrzami.

Proszę mi uwierzyć przechodząc cały ten maraton miejsc, lekarzy, kursów i egzaminów poświęcając każdy dzień pracujący na to straciłem ponad 3 tygodnie i jak łatwo wyliczyć 1.130,00 zł – koszt nie jest mały ale proszę uwierzyć opłaca się, choć trzeba się poświęcić na całego i nie każdy to potrafi wytrzymać, a stać na słupku po 9 godzin i mieć jeden kurs w ciągu całego dnia to nie była by praca dla mnie. Ale o tym już w kolejnych częściach Taxi-Drivera.